آشنایی با انواع بلندگو

بلندگو هایی که در کنسرت ها استفاده می شوند در انواع و اندازه های مختلفی می باشند. استانداردهای کلی برای انتخاب بلندگو بر اساس نوع موسیقی و محل برگزاری کنسرت وجود دارد.
درایورها و یا بلندگوها بعنوان بدنه اصلی صدا این اجازه را به مخاطبان می دهند تا صدا را با کیفیت بالا در هر جایی از محل اجرا که مستقر شده اند بتوانند بشنود و لذت ببرند. نوازندگان و خوانندگان هم نیاز به شنیدن صدای اجرای خود و سایر اعضای گروه دارند که این دقت در انتخاب بلندگوهای مانیتور و محل قرارگیری را بسیار مهم جلوه میدهد.
در روزهای اولیه اجرای کنسرت های زنده، ۱۹۵۰ تا ’۶۰، انتخاب چندانی برای سیستم های صوتی حرفه ای وجود نداشت. JBL، Electro-Voice و Altec-Lansing اولین شرکت هایی بودند که اقدام به عرضه و توسعه صنعت بلندگو های پر قدرت و حرفه ای کردند و تا اواسط ۱۹۷۰ تنها انتخاب برای خرید باقی ماندند. از زمانی که کنسرت ها بزرگتر و پر جمعیت تر شد، دیگر تولید کنندگان بلندگو نیز به صحنه آمدند. Eastern Acoustic Works (EAW) – Cerwin Vega- Turbosound McCauley – به جامعه تولید کنندگان بلندگو پیوستند.
در حالی که امروز تعداد بسیار زیادی تولید کنندگان بلندگو وجود دارند، بیشتر آنان از استاندارهای صنعتی مشترک در تولید اجزای اصلی  برای بلندگوهای حرفه ای پیروی می کنند و تنها به اضافه کردن ایده های مهندسی مختصری در بلندگو و طراحی بدنه آن اکتفا می کنند.

فرکانس و باز تولید صدا
فرکانس صدای تولید شده در محیط کنسرت به: زیر پایین، پایین، میانی، میانی بالا و فرکانس بالا تقسیم می شوند. به منظور ارائه صدای متعادل، هر محدوده فرکانس باید با استفاده از دستگاه الکترونیکی کراس اور تعیین شده توسط مهندس صدا جدا شود. فرکانس های جدا شده توسط این کراس اور ها به تقویت کننده های مربوط به بازه فرکانسی خود فرستاده می شود.
برای فرکانس های پایین تر نیاز به آمپلی فایرهای قوی تر و بلندگوهای بزرگتر جهت باز تولید خواهد بود. با تغییر محدوده فرکانس از پایین به بالا، قدرت و اندازه بلندگو متناسب با این تغییر کاهش می یابد. این غیر عادی نخواهد بود اگر سیستم های کراس اور ۴ یا ۵ راهه در کنسرت های بزرگ بکار گرفته شوند در حالی که برای محدوده فرکانسی آمپلی فایرها و بلندگوهای مجزایی در نظر گرفته شده باشد. البته سالن های کوچکتر از بلندگوهای با سیستم های کراس اور دو یا سه راهه ساده استفاده می کنند چرا که باز تولید دقیق همه محدوده فرکانسی لازم نخواهد بود واضح تر بگویم بدلیل هزینه بالا این کار توجیه پذیر نیست.

سایز بلندگو های استاندارد
تحقیقات بسیاری در جهت استاندارد صنعتی اندازه بلندگوها توسط سازنده گان و توسعه دهنده گان و محققین در طول سال های متمادی صورت گرفته و در نهایت اندازه ها و طرح هایی که بهترین کارکرد را داشته اند بصورت استاندارد های کلی تولید این تجهیزات مورد قبول اکثر تولید کنندگان قرار گرفته و تا کنون اکثر این شرکت ها از آن تبعیت می کنند. در زیر اندازه های استاندارد بلندگو ها مختص هر بازه فرکانسی را ارائه شده است.
•    ساب باس (Sub-bass): بلندگو با قطر ۱۸ اینچ
•    بم، باس (Bass): بلندگو با قطر ۱۵ اینچ
•    میانه (Midrange): بلندگو با قطر ۱۲ یا ۱۰ اینچ
•    میانه بالا (High midrange): بلندگو با قطر ۱۰ اینچ یا هورن درایور ۲ اینچ
•    بالا (High): هورن درایور با ۱ یا ۲ اینچ

بلندگو ساب ووفر
بلندگو های ساب (پائین) باس یا ساب ووفر معمولاً به قطر ۱۸ اینچ می باشند. از آنجا که فرکانس های بسیار پایین در اغلب موارد بیشتر احساس می شوند تا شنیده شدن، کابینت های باس جهت ایجاد حداکثر اثر گذاری بر روی کف زمین قرار می گیرند و بلندگو اغلب به پشت در کابینت نصب می شود چرا که موجب افزایش ساب باس تولیدی خواهد شد. در کنسرت های کوچک ممکن است از یک یا دو ساب ووفر استفاده شود در حالی که در کنسرت های بزرگتر از ۱۲ یا بیشتر استفاده می شود. فرکانسهای پایین خیلی جهت دار نیستند لذا قرار دادن این بلندگوها باید بگونه ای باشد که احساس و هدف موسیقی کنسرت را به مخاطب القا کند. فرکانس های پایین توسط گیتار باس، باس درام و نت های پایین کیبورد های سینت سایزر تولید می شود.

بلندگو باس
این بلندگوها برای باز تولید فرکانس باس استفاده می شود به طور معمول با قطر ۱۵ اینچ هستند و محل قرار گیری ایده آل آن ها، هم سطح قفسه سینه مخاطبان می باشد. فرکانس باس در محدوده میانی قابل شنیدن هستند، بلندگو باس برای تولید فرکانس حاصل از گیتار باس، درام، نت های پایین کیبوردهای سینت سایزر  بکار می روند، اما فرکانس آن بالاتر از ساب باس خواهد بود است.

بلندگو میانه (میدرنج)
بلندگوهای حد میانه حرفه ای معمولاً ۱۲ یا ۱۰ اینچ قطر دارند و صداهای طیف فرکانس میانی را باز تولید می کنند. این بلندگوها بالای بلندگوی باس و زیر درایورهای فرکانس بالا  قرار می گیرند. فرکانس های میانی توسط خواننده، گیتار، کیبورد، درام و دیگر ابزار تولید می شود. صدای غالبی که ما می شنویم در محدوده میانی قرار می گیرند، این فرکانس ها قابل شنیدن هستند و به راحتی قابل فهم می باشند.

هورن های فرکانس بالا
تولید فرکانس بالا نیاز به بلندگو های کوچک با دیافراگم سفت برای محدود کردن باس ناشی از حرکت هوا دارد. این بلندگوها، “درایور” خوانده می شوند، از آنجا که دیافراگم این درایورها ۱ تا ۲ اینچ می باشد، نیازی به تقویت کننده های قوی ندارند. این درایورها بصورت ذاتی سطح صدای پایینی دارند و برای افزایش قدرت پرتاب از بدنه های شیپوری شکلی با نام هورن استفاده می کنند تا به سطح صدای مناسب کنسرت برسد. هورن، فرکانس های میانی بالا و بالا را تولید می کند و معمولا هم سطح سر مخاطب  قرار می گیرند. صدای سنج، گیتار، کیبورد، خواننده ها و دیگر ابزار در دامنه فرکانس بالا واقع اند.

بلندگو مانیتور
بلندگوهای مانیتور در جلو قرار می گیرند و گاهی به سمت نوازندگان قرار می گیرند تا اجازه دهد تا آنها بتوانند به صدای اجرای خود و دیگر اعضا گوش دهند. مانیتور به آمپلی فایر و میکسر جداگانه متصل می شود تا اجازه دهد ترکیب صدای سفارشی مورد نیاز برای هر نوازنده پخش شود. مانیتورها معمولا سیستم های دو راهه می باشند که حاوی بلندگو ۱۲ و یا ۱۵  اینچی با هورن در راس آن.

کابینت بلندگو ها
بسیاری از کابینت های مورد استفاده در کنسرت های بزرگ، کابینت های فول رنج می باشند که حاوی بلندگو باس، بلندگو میدرنج و هورن برای فرکانس بالا می باشند. این کابینت ها هستند و معمولا توسط سیم هایی، به حالت معلق در مکان و زوایای مختلف قرار می گیرند. کابینت های ساب و باس بصورت جدا روی زمین قرار می گیرد و سایر کابینت های فول رنج ممکن است بسته به محل نصب و نوع برنامه بر روی استیج قرار داده می شوند.

ساخت کابینت
ساخت کابینت بلندگو به اندازه ساخت خود بلندگو مهم است چرا که می تواند موجب عملکرد مطلوب آن شود. نوعی تخته سه لا به نام marine-grade برای ساخت بدنه کابینت ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته است البته مواد مرکب جدیدی مثل فایبر گلاس نیز امروزه جای خود را در صنعت ساخت کابینت های بلندگو باز کرده چرا که با وجود وزن سبک در برابر آسیب، مخصوصاً هنگام حمل و نقل مقاوم می باشند و از لحاظ ارائه توانایی های لازم صوتی نیز مورد قبول بوده اند. این خصوصیات موجب شده که در حال حاضر سازندگان مختلف از این مواد مرکب جدید استفاده کنند.

انواع کابینت
طراحی کابینت بسته به میزان “پرتاب”  throwکه معرف توانایی پرتاب صدا توسط بلندگو است . کابینت های کوتاه پرتاب برای انتشار صوت در مسافت های کوتاه طراحی شده اند مانند یک آمفی تئاتر کوچک. کابینت بلند پرتاب زمانی که صدا نیاز به انتشار در نقاط دور دست و وسیع  دارد استفاده می شوند مانند یک سالن کنسرت. کابینت های بلند پرتاب به شکل شیپور تولید می شوند حالت مخروطی شکل و گاهی ایجاد مسیر منحنی جهت افزایش شدت انتشار صدای بلندگو. کنترل انتشار در کابینت کوتاه پرتاب موجب شده که در مکان های سر بسته و کوچک نتیجه قابل قبولی ارائه دهند. در سالن های کنسرت بزرگ بصورت ترکیبی از این دو نوع کابینت استفاده می شود.

کابینت شیپوری تا خورده Folded Horn
از این کابینت به منظور افزایش فرکانس های پائین یعنی صدای باس استفاده می شود. بلندگو ساب ووفر داخل یک محفظه مهر و موم شده نصب می شود، کابینت شیپوری تاشده معمولا بصورت متوسط یا بلند پرتاب طراحی می شوند، هر چند نمونه های کوتاه پرتاب نیز تولید می شوند. انتخاب صحیح کابینت از اولویت های اصلی در کاربرد این گونه تجهیزات است
شاید توضیح شکل کلی این گونه از کابینت ها کمی دشوار باشد عکس زیر شکل ظاهری نمونه طرح scoop از این نوع کابینت می باشد
باکس بلندگوی باس ووفر
اما شکل ظاهری تنها بیانگر نوع طراحی و ساختار این کابینت نیست اصلی ترین بخش مربوط به طراحی داخل آن می باشد که دو عکس پایین گویای آن است.

هورن باس

کابینت باس – بازتابی Bass-Reflex
کابینت های باس بازتابی دارای پورت ها یا دهانه هایی جهت انتشار صوت از پشت بلندگو می باشند. طرح های اختصاصی بسیاری برای اینگونه کابینت ها وجود دارند که همه با هدف افزایش صدای بلندگو می باشند. این پورت های ساده اجازه می دهند که صدای عقب بلندگو به وسیله افزایش سطح باس به صدای اصلی اضافه شود البته طراحی این پورت ها موجب می شوند تا آنها بصورت فیلتر هایی برای فرکانس پائین عمل کنند بصورتی که بخشی از فرکانس های انتهای پائینی را جذب و بخشی را بصورت افزایشی منتشر می کنند.

باکس باس بازتابی

کابینت bandpass

این کابینت نیز مشابه نمونه قبلی می باشد با این تفاوت که بلندگو بصورت خوابیده و رو به پورت پائینی در کابینت قرار داده می شود. در نتیجه صدا بصورت مستقیم خارج نشده و از طریق دهانه های انتهایی که در کابینت تعبیه شده اند خارج خواهد شد. حسن این گونه قرار گرفتن بلندگو این است که بلندگو تنها به باز تولید فرکانس های پائینی اختصاص می یابد این طراحی بسیار مناسب گیتار باس می باشد.

کابینت band pass

کابینت بلندگو فول رنج
کابینت های فول رنج شامل دو یا چند بلندگو که ترکیب آنها باعث داشتن طیف صدایی کامل خواهد بود. معمولاً کابینت های فول رنج مورد استفاده در کنسرت های زنده شامل یک یا چند بلندگو میدرنج ۱۰ یا ۱۲ اینچ و یک هورن برای فرکانس بالا می باشند. از آنجا که کابینت های باس معمولاً هم سطح با زمین قرار داده می شوند کابینت های فول رنج بر روی پایه در ارتفاع قرار می گیرند یا بصورت معلق در ارتفاع توسط زنجیر هایی نگه داشته می شوند. کابنت های فول رنج بصورت کوتاه یا متوسط پرتاب ساخته می شوند.

باکس بلندگو فول رنج

شیپور (هورن) جهت فرکانس بالا
فرکانس های بالا توسط یک نوع از بلندگو به نام “درایور” “driver” تولید می شود. درایورها دارای ۱ اینچ تا ۲ اینچ قطر هستند و تنها از یک کویل (سیم پیچ) برای تولید صدا استفاده می کنند، درایور، داخل مخروطی مانند شیپور جهت افزایش و هدایت صدا نصب می شوند. مانند کابینت بلندگوها، هورن ها در اشکال و جنس های مختلفی تولید می شوند. هورن ها از جنس آلومینیوم، فایبرگلاس و سایر مواد کامپوزیتی ساخته می شوند، محفظه داخلی هورن نیز بصورت کامل عایق می باشد تا از ورودی سایر اصوات تولید شده از بلندگوها جلوگیری کند و با این عایق بندی بصورت کاملاً محافظت شده ای به فرکانس های بالا اختصاص بیابد. بسته به نوع طراحی هورن کوتاه، متوسط و بلند پرتاب مدل هایی هستند که شما می توانید ان ها را در بازار پیدا کنید.

بلندگو هورن, بلندگو شیپوری

از کلیه عزیزان درخواست می شود با احترام و رعایت قانون “حق مؤلف” یا “کپی رایت” ، تنها با ذکر منبع اقدام به انتشار مطالب این وب سایت نمائید.

اینستاگرام رکوردینگ

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب (7 رأی داده شده, میانگین: 4٫29 از 5)
نوشته شده توسط: کاوه منوچهریان در تاریخ: ۱۲ - بهمن - ۱۳۹۰

پاسخ دادن



  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
تبلغات در رکوردینگ : شرکت های فعال در زمینه تجهیزات صوت و تصویر و سیستم های نظارتی می توانند جهت تبلیغ خدمات و محصولات خود در وب سایت رکوردینگ با ما تماس حاصل فرمایند
آموزش انتخاب دوربین مداربسته آموزش انتقال تصویر روی گوشی تلفن همراه آموزش خرید سیستم صوت حرفه ای آموزش ساخت بلندگو آموزش نصب باند آموزش نصب بلندگو آموزش نصب دوربین مدار بسته آموزش کار با میکسر صوت استاندارد بلندگو افکت تأخیر delay انتخاب باند اکتیو مناسب انتخاب بلندگو انتخاب بلندگو مونیتورینگ انتخاب دستگاه dvr انتخاب دستگاه ضبط دوربین مدار بسته انتخاب میکروفن انتخاب میکسر انتخاب پاور آمپلی فایر انتقال تصویر dvr بدون ip استاتیک انتقال تصویر با dvr p2p انواع بلندگو باکس بلندگو بلندگو میدرنج چیست تعیین پلاریته بلندگو راهنمای انتخاب بلندگو راهنمای خرید سیستم صوت روش انتخاب دستگاه دی وی آر روش خرید باند اکتیو ساب ووفر چیست ساخت باند ساخت باکس بلندگو ساخت کابینت بلندگو سایز بلندگو سوال در مورد دوربین مدار بسته سوال در مورد سیستم صوت مشخصات باند اکتیو معرفی بلندگو معرفی بلندگو ev میکروفن شور میکروفون shure نصب بلندگو پردازشگر سیگنال صوت پرسش درباره تجهیزات صوت پرسش در مورد دوربین مداربسته کابینت بلندگو
ban1

انتقال تصو

  انتقال تصویر به روش P2P روی گوشی های اندروید در ادامه ...

p2p-1

آموزش انتق

همانطور که می دانید ISP سرویس دهنده های اینترنت اغلب ...

looperman

معرفی وب سا

معرفی وب سایت looperman.com یکی از دستاوردهای دنیای فراگیر اینترنت برای ...

بررسی دوربین های AHD, HD CVI, HDTVI

و اینک دورب

در نوشته پیش روی، شما خواننده عزیز می توانید مختصری ...

recording.logo93

رکوردینگ س

من کاوه منوچهریان وقتی برای اولین بار وب سایت رکوردینگ ...

* پیشنهاد ما

  • فروش تجهیزات صوت و مدار بسته
  • فروش سیستم صوت هیئتی محرم
  • فروش دوربین مداربسته dvr دزدگیر
  • فروش باند بلندگو میکروفن پاور میکسر