انتخاب پردازشگر سیگنال (افکت پروسسور) – راهنمای جامع خرید یک سیستم صوت حرفه ای (قسمت چهارم)

پردازشگرهای سیگنال (افکت ها)
اگر چه پردازشگر سیگنال همیشه لازم نیست و ممکن است همراه میکسرها نیز عرضه شوند (البته در سطح نیمه حرفه ای) شاید هنوز هم در نظر دارید از یک پردازشگر حرفه ای استفاده نمائید. انواع مختلف این افکت ها عبارتند از:

کمپرسور یا فشرده سازی (Compression) و محدود سازی (Limiting)
کمپرسور پردازنده ای است که تراز خروجی آن در مقایسه با افزایش تراز ورودی، با آهنگ آهسته تری افزایش می یابد. این از اوج گیری و تغییر ناگهانی و تصادفی و نیز اعوجاج سیگنال ها بطور کلی جلوگیری می کند. کمپرسورها می توانند امواج صوتی (که شامل سطوح مختلف هستند) را در نقاط اوج آن ها تصحیح و نقاط اوج را با هم هماهنگ کنند و در نتیجه از پیک های  Peaks ناگهانی در سیگنال جلوگیری می کند به عبارت دیگر اختلاف بین بلندترین و نرم ترین صدا را محدود می کند.

کمپرسور صدا چگونه کار می کند
Distortion (قطع و اعوجاج سیگنال بصورت ناگهانی) زمانی روی می دهد که گستره پویایی صدا بالاتر از حد مجاز برای سیستم باشد. کمپروسور با محدود کردن برنامه شما به تناسب سیستم، محدوده خروجی را تنظیم می کند برای مثال: میزان فشرده سازی بر روی ۲:۱ تنظیم شده است، به این معنا خواهد بود که کمپرسور تنها برای هر ۲db افزایش سطح سیگنال ورودی، مقدار ۱db خروجی را افزایش می دهد.

شکل زیر تغییرات سطح سیگنال در نقطه فعال شدن کمپرسور را نشان می دهد. این نقطه (threshold) توسط کاربر قابل تنظیم می باشد.

کمپرسور صدا
محدود کننده ها در واقع فشرده کننده ای هستند که تراز خروجی آنها در یک نقطه از پیش تعیین شده باقی می مانند و از آن تجاوز نخواهند کرد. در صورتی که در کمپرسور افزایش سطح سیگنال ورودی با نسبت مشخصی بصورت هماهنگ کاسته و در خروجی فرستاده می شود. پس شما مطمئن خواهید بود که تنها سطح سیگنال های خارج از محدوده، فشرده و محدود می شوند و سطح صداهای پائین بدون تغییر باقی خواهند ماند و شما قدرتی که انتظار داشتید را از سیستم خواهید گرفت.
محدود کننده ها، اسپیکرها و گوش های شما را از صدمه دیدن بر اثر پیک های (نقطه اوج ها) موسیقی محافظت می کنند. محدود کننده ها اجازه می دهند فشرده ساز ها تنها بر اساس نسبت های تنظیم شده عمل کنند و این مانع از قطع، اعوجاج صوت و سایر مشکلات مشابه است.

لیمیتر صدا, فشرده کننده صدا
نکته: بر خلاف فشرده کردن صدا که تأثیر کمی روی پاسخ بسامد دارد، محدود کردن سیگنال حتی می تواند بسامد های بالا را حذف کند.

طنین ساز (Reverb) و تأخیر ساز (delay)
طنین ساز افکتی است که صداها را در محیط های بدون بازتاب، غنی تر می سازد، طنین ساز به صدا عمق و بعد یک فضای آکوستیک را می دهد به همین دلیل است که صدای شما در زمانی که زیر دوش، آواز می خوانید زیباتر می شود، سطوح سخت و بازتابی به صدای شما فضا می دهد.
پارامترهای قابل تنظیم قسمت ریورب به شما اجازه می دهد تا با کنترل بازتاب صوت، محیط ها و شرایط مختلف آکوستیکی را شبیه سازی نمائید
هنوز بحث و جدل در میان کارشناسان صوت وجود دارد که کجا ریورب تمام می شود و اکو آغاز می شود؟! با این حال بیشتر موافق هستند که ریورب انعکاس صدایی کمتر از ۳۵ میلی ثانیه می باشد و بعد از آن اکو خواهد بود .

– تأخیر (Delay)
(اکو) تکرار صداهایی است که از بازتاب صدای اولیه ایجاد شده است. بطوری که در این تکرار صداهای اصلی (شامل حروف کلمات ادا شده) بصورتی واضح باشند که پس از چند بازتاب این صدا ها مبهم می شوند. این تجربه ای است که شما هنگامی که در یک دره عمیق صحبت می کنید بعد صدای خود را خواهید شنید. اکو صدای بازتابیده ای است که حدود ۵۰ میلی ثانیه یا بیشتر، بعد از صدای اصلی شنیده می شود و زمان بین این بازتاب ها تأخیر نامیده می شود.

پردازش سیگنال دیجیتال (DSP)
این دستگاه با استفاده از الگوریتم، (برنامه هایی که محاسبات پیچیده را مطابق با مجموعه ای از پارامترهای کنترل شده اجرا می کنند) امکان اجرای هرگونه پردازش سیگنال بصورت دیجیتالی در یک دستگاه بصورت خودکار فراهم می گردد. اکولایزر، محدود کردن، فشرده کردن، ریورب و تاخیر و … را با زدن چند دکمه، یا جابجا کردن موس یا حتی لمس صفحه تاچ اسکرین دستگاه، بطور ماهرانه ای انجام می شود و این تنظیمات را نیز می توان برای فراخوانی مجدد در هر زمان دلخواه در حافظه سیستم ذخیره نمود.

دیگر پردازنده های معمول
دستگاه افزاینده صوتیافزاینده ای صوتی مانند Maximaizer BBE Sonic همیشه از خود می پرسید که چرا نتیجه برخی از رکوردها یا برنامه های رادیویی یا اجرا های زنده و میکس های دی جی ها از بعضی دیگر بهتر هستند؟ احتمالاً در این برنامه ها از افزاینده های صوتی استفاده شده. این نام مستعار برخی از ویزاردهای مهندسی نیست و نه ترکیب پیچیده و عجیب و غریبی از مجموعه اکولایزرها و تأخیرها و فیلترها و خلاصه یک جادوگری. در واقع، مفهوم قابل توجه ساده ای است. اگر چه نام افزاینده صوتی اغلب بصورت عام برای توصیف هر گونه  خوشایند سازی صدا بکار برده می شود، این فناوری جدید BBE صدای شما را حقیقی تر و زنده تر

Aphex Aural Exciter : پردازشگری محبوب است این پردازشگر از طریق بازسازی دوباره سیگنال های از دست رفته و ایجاد هارمونی، سیستم صوتی شما را بهبود می بخشد. این پردازشگر پراکندگی فرکانس های بالا را یکنواخت می سازد همچنین نقاط مرده و نامفهوم را پر می کند و به وضوح، بازیابی شفافیت و بهبود جزئیات و فهم و درک بیشتر صداهای بلند را ممکن می سازد.

پردازشگر سیگنال صوتی
افکت پروسسورهای بسیاری برای شکل دادن به صدا وجود دارند که در مقالات آتی وب سایت رکوردینگ به بررسی دقیق تر آن ها خواهیم پرداخت.

سیستم مدیریت بلندگو:
سیستم های مدیریت بلندگو مانند dbx Drive Rack PA/Behringer Ultra Drive Pro/Sabine Navigator system آن چیزی است که بین میکسر و بلندگوها نیاز است.

دستگاه مدیریت بلندگوویژگی هایی مانند اعمال اکولایزرهای هوشمند، فیلتر سازی نویزها، کراس اور و محدود ساز و فشرده ساز و … می تواند کنترل صدا و تنظیم سطح و کنترل فیدبک (بازخورد) را آسان تر کند این سیستم ها بیشتر برای اجراهای بزرگ و حرفه ای استفاده می شوند البته هر روز در بین کاربران عادی هم بیشتر رواج می یابد.

اکولایزر ها (equlaizers)

کار اکولایزر متعادل ساختن (Balance) صدا بوسیله اجازه دادن به شما برای افزایش یا کاهش تراز هر محدوده فرکانس های بالا یا پائین و میانه (midrange)  در جهت بهبود کلی صدا می باشد.
اکولایزر پاسخ فرکانسی سیگنال ها را از طریق تقویت (Boosting) یا تضعیف (Attenuating) تراز در محدوده فرکانسی مشخص شده اصلاح می کند.

طرز کار اکولایزر
همچنین اکولایزر می تواند از طریق امکان کاهش تراز در محدوده هایی که در آنجا فیدبک اتفاق می افتد. به جلوگیری از فیدبک  کند.

انواع اکولایزرها:

اکولایزر پارامتری(Parametric EQ):

که توسط آن بسامدها و پهنای باندها به طور پیوسته قابل تغییر هستند، این نوع اکولایزر انعطاف پذیری و دقت نظر بالایی دارد. میزان پهنای باند (گستره فرکانسی) را می توان در تمامی محدوده های فرکانسی بصورت دلخواه افزایش یا کاهش داد.  این اکولایزر ها قابل برنامه ریزی دیجیتال هستند و می توان چندین تنظیم مختلف را ذخیره و فراخوانی نمود.

انواع اکولایزر

اکولایزر نیمه پارامتری (Semi-Parametric) :
این اکولایزر دارای یک پهنای باند از پیش تعیین شده است یعنی کارخانه سازنده، پهنای باند را بصورت پیش فرض و ثابت تعیین کرده است اکولایزر بسامد ثابت نام دیگر این نوع می باشد. علت این نامگذاری این است که بسامد ها در بازه های اکتاوی، نیم اکتاوی و یا یک سوم اکتاوی تقسیم بندی می شوند مثلاً تقسیم بندی بصورت یک اکتاوی از ۵۰Hz شروع می شود و به ترتیب ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰، ۱۶۰۰ … تا ۱۲۸۰۰ هرتز را شامل می شوند.

اکولایزر گرافیکی (Graphic EQ):
بجای کنترل کننده چرخشی در این نوع اکولایزر از کنترل های کشویی استفاده شده که شما قادر خواهید بود تا منحنی تقویت یا تضعیف در هر محدوده فرکانسی را از طریق این کنترل ها رسم و به بررسی تنظیمات خود بپردازید. هر مجموعه از کلیدهای لغزشی کنترلی مستقل هستند که شما می توانید یک بخش مشخص از طیف صوتی را تقویت یا تضعیف کنید.

اکولایزر گرافیکی
گستره فرکانسی این مجموعه ها که باند (Band)  گفته میشود. بصورت پیش فرض تعیین شده و قابل تنظیم نیست.
تعداد بیشتر مجموعه اکولایزر گرافیکی، کنترل را دقیق تر خواهد کرد. پس ۳۱ باند اکولایزر (Band EQ) دقت بیشتر از یک اکولایزر ۱۵ باند را فراهم می کند. دلیل گرافیکی نامیدن این نوع از اکولایزرها به خاطر ماهیت بصری از کنترل ها می باشد که به شما اجازه داده تا بسرعت و آسانی شکل ضمنی اکولایزر را مشاهده کنید.

علت فیدبک (بازخورد) چیست؟
علت فیدبکسر و صدای وحشتناک ناشی از فیدبک در محیط. این اتفاق معمولا هنگامی روی می دهد که صدای شما از میکروفن به میکسر و بعد امپ و بعد هم پخش کننده ها و دوباره به میکروفن وارد شود فرکانس های صوتی بوسیله این گردش صدها بار در کسری از ثانیه تقویت شده و سر و صدای جیغ مانندی که فیدبک شناخته می شود را تولید می کند.
فرکانس های رزونانسی (  ) در اتاق می توانند در فیدبک موثر باشند. برخی از اتاق ها تمایل به تشدید فرکانس های خاصی دارند و اگر اتفاق در محدوده صدای سخنران یا خواننده یا صدای گیتار بیافتد (چیزی که در اغلب موارد هست) مشکلاتی بوجود خواهد آورد.
آلات موسیقی خاصی مانند گیتارهای آکوستیک از همین مشکل در هنگام صدابرداری رنج می برند.

از کلیه عزیزان درخواست می شود با احترام و رعایت قانون “حق مؤلف” یا “کپی رایت” ، تنها با ذکر منبع اقدام به انتشار مطالب این وب سایت نمائید.


>>>قبلی — قسمت سوم : انتخاب میکسر صوت

<<<بعدی — قسمت پنجم : انتخاب پاور امپلی فایر

اینستاگرام رکوردینگ

 

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب (8 رأی داده شده, میانگین: 4٫13 از 5)
نوشته شده توسط: کاوه منوچهریان در تاریخ: ۹ - اسفند - ۱۳۹۰

پاسخ دادن



  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
تبلغات در رکوردینگ : شرکت های فعال در زمینه تجهیزات صوت و تصویر و سیستم های نظارتی می توانند جهت تبلیغ خدمات و محصولات خود در وب سایت رکوردینگ با ما تماس حاصل فرمایند
آموزش انتخاب دوربین مداربسته آموزش انتقال تصویر روی گوشی تلفن همراه آموزش خرید سیستم صوت حرفه ای آموزش ساخت بلندگو آموزش نصب باند آموزش نصب بلندگو آموزش نصب دوربین مدار بسته آموزش کار با میکسر صوت استاندارد بلندگو افکت تأخیر delay انتخاب باند اکتیو مناسب انتخاب بلندگو انتخاب بلندگو مونیتورینگ انتخاب دستگاه dvr انتخاب دستگاه ضبط دوربین مدار بسته انتخاب میکروفن انتخاب میکسر انتخاب پاور آمپلی فایر انتقال تصویر dvr بدون ip استاتیک انتقال تصویر با dvr p2p انواع بلندگو باکس بلندگو بلندگو میدرنج چیست تعیین پلاریته بلندگو راهنمای انتخاب بلندگو راهنمای خرید سیستم صوت روش انتخاب دستگاه دی وی آر روش خرید باند اکتیو ساب ووفر چیست ساخت باند ساخت باکس بلندگو ساخت کابینت بلندگو سایز بلندگو سوال در مورد دوربین مدار بسته سوال در مورد سیستم صوت مشخصات باند اکتیو معرفی بلندگو معرفی بلندگو ev میکروفن شور میکروفون shure نصب بلندگو پردازشگر سیگنال صوت پرسش درباره تجهیزات صوت پرسش در مورد دوربین مداربسته کابینت بلندگو
ban1

انتقال تصو

  انتقال تصویر به روش P2P روی گوشی های اندروید در ادامه ...

p2p-1

آموزش انتق

همانطور که می دانید ISP سرویس دهنده های اینترنت اغلب ...

looperman

معرفی وب سا

معرفی وب سایت looperman.com یکی از دستاوردهای دنیای فراگیر اینترنت برای ...

بررسی دوربین های AHD, HD CVI, HDTVI

و اینک دورب

در نوشته پیش روی، شما خواننده عزیز می توانید مختصری ...

recording.logo93

رکوردینگ س

من کاوه منوچهریان وقتی برای اولین بار وب سایت رکوردینگ ...

* پیشنهاد ما

  • فروش تجهیزات صوت و مدار بسته
  • فروش سیستم صوت هیئتی محرم
  • فروش دوربین مداربسته dvr دزدگیر
  • فروش باند بلندگو میکروفن پاور میکسر